Receptionist - uddannelse og job

 

Uddannelsen til receptionist tager 2 år og 4 måneder. Elever med gymnasial uddannelse kan gennemføre uddannelsen på 2 år inkl. grundforløbet.


Uddannelsen til receptionist består af praktik i en virksomhed kombineret med undervisning på teknisk skole. Læs nærmere om de 3 adgangsveje til en erhvervsuddannelse her.

 

Du vælger selv, om du vil begynde din uddannelse med et praktikophold i en virksomhed eller på teknisk skole på grundforløbet i fællesindgangen "Mad til mennesker". Dog skal du have indgået en uddannelsesaftale med en virksomhed for at kunne begynde med praktik. De første 3 måneder i en virksomhed er gensidigt prøvetid.

Der er gode muligheder for at gennemføre en del af din praktik i udlandet. F.eks. Paris, London eller Berlin. Vil du have mere information om, hvordan man kommer i praktik i udlandet, så klik her på siden Praktik i udlandet.

I grundforløbet, der er fælles for alle uddannelser inden for hotel- og restaurantområdet, kommer du til at arbejde med elementer fra såvel gastronom- tjener-, receptionist- og hotel- og fritidsassistentuddannelsen. Du vil bl.a. blive undervist i hygiejne, salg, varekundskab og gæste og kundebetjening og i fag, der er specielt rettet mod receptionistuddannelsen.

Efter gennemført grundforløb veksler receptionistuddannelsen mellem praktik og skoleophold. Skoleopholdene vil indeholde fag som psykologi, samfundsfag, iværksætteri pg innovation, kulturforståelse, branchejura, turistlære og receptionistarbejde. Derudover vil du sammen med din arbejdsgiver få mulighed for at vælge et speciale fag af speciel interesse for dig og din arbejdsgiver.

Praktikdelen af receptionistuddannelsen omfatter oplæring i de daglige rutiner i en reception, dvs. at foretage ind- og udcheckning, korrespondance, varetage service gæster og kunder herunder give vejledning om turistattraktioner. Derudover skal du lære om virksomhedens sikkerhedsberedskab.

Ved afslutning af sidste skoleophold aflægges svendeprøve.

Jobbeskrivelse
Vil du være receptionist, må du ikke være bange for at stå i centrum. Du er den første, gæsterne møder på hotellet. Du er den, de henvender sig til med deres ønsker og problemer under opholdet. Og du er den, der tager afsked med dem, når de rejser igen.

Receptionen er hotellets hjerte, og derfor er receptionisten en særdeles central person. Det stiller krav til dig. Du skal tage venligt og professionelt mod alle slags henvendelser - også når gæsterne er utålmodige eller utidige. Du skal være i stand til at holde hovedet koldt i stressede situationer, hvor tyve gæster ønsker at afregne på samme tid, mens andre gæster råber på taxaer, og telefonerne kimer.

Men jobbet har også et væld af charmerende sider. Du møder glade mennesker, som ser frem til gode ferieoplevelser. Du snakker med forretningsfolk, turister, kongresdeltagere og mange andre slags mennesker - kendte såvel som ukendte. Du hjælper dem alle til at få et godt ophold på hotellet.

I receptionen foretager du ind- og udcheckning, styrer virksomhedens regnskaber, bestiller teaterbilletter og giver gæsterne tips om, hvilke restauranter, natklubber og seværdigheder, der er et besøg værd.

Du skal være god til sprog. Det er et helt afgørende krav. Desuden skal du kunne snakke med alle slags mennesker, og du skal have en bred viden om samfundsforhold. Det er også vigtigt, at du er omhyggelig med dig selv. Som receptionist skal du se pæn og velplejet ud - uanset hvornår på døgnet du har vagt.

Vil du vide mere
Vil du vide mere, kan du læse receptionistuddannelsens uddannelsesordning her

Du kan også få mere at vide ved at klikke dig ind på de tekniske skolers hjemmesider her.